Ако започне разпродаване на локомотиви, БДЖ ще спре дейност. Това каза в Бургас министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски по повод блокираните сметки на предприятието "Пътнически превози".
Не искам да влизам в оценки за самите кредитори. Но искам да попитам техните акционери как са били склонни да финансират БДЖ при положение, че фактически дружеството е било във фалит, и как са били одобрявани тези заеми. Когато направихме плана за преструктурирането на БДЖ, той включваше в себе си рефинансиране на текущи дългове. Единствената банка, която бе склонна да финансира предприятието и то с държавна гаранция, беше Световната банка. Без държавна гаранция, нямаше банка на света, която да финансира държавните железници, каза Московски. Той добави, че като министър е направил всичко необходимо, по законен път, държавата да помогне на дружеството.
Затова две години чакахме да се нотифицира така наречената държавна помощ от Брюксел. В този случай вече законно, ако се вземе решение, държавният бюджет може да подпомогне. Министър Московски информира, че преди два дни е провел разговор с министъра на финансите с молба да бъде активирана държавната помощ.
Дали това ще стане не мога да отговоря в момента, заяви Московски. По думите му, кредиторите на БДЖ могат чрез съдия изпълнител да удовлетворяват вземанията си. Със съдействието на Министерството на финансите се очаква проблемът да бъде решен следващата седмица, добави министърът.
Трябва да попитаме всички граждани с референдум искат ли да плащат дълговете на държавните железници. Мисля, че би било коректно, заяви Московски.
Той информира, че заемът, който е повод за запориране на сметките на предприятието, е в размер на 250 000 000 лева и е от 2007 година. Министър Московски каза, че до момента не бил запознат с нито един документ, в който да е посочен план как този заем ще се връща.
Ако парите се извадят от бюджета, това означава разплащане с данъците на всички граждани, каза министър Московски. Искам да бъде коректно отразено и да се знае, че тези, които тогава са управлявали железницата, са натрупали близо милиард лева дългове. Вземали са заеми, за да погасяват първите, добави министърът на транспорта. Той каза, че ако се наложи да бъдат взети средства от държавния бюджет, те ще бъдат като заем, най-вероятно безлихвен. После този заем ще си го покриваме от сектор "Транспорт", каза министърът, цитиран от БТА.