Въпреки интензивните валежи в цялата страна на места от сняг, на места от дъжд няма, затворени пътища. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в предаването „Седмицата” „Дарик радио”.
Министър Павлова обясни, че освен затворените за целия зимен сезон пътища от републиканската мрежа, всички останали са отворени, обработени и проходими при зимни условия. През изминалата нощ в Ситуационният център на Агенция „Пътна инфраструктура“ не са получавани сигнали за проблеми на пътя. Министър Павлова предупреди, че по-тежката обстановка предстои, защото още днес следобед, се очаква усилване на снеговалежа, а там, където сега вали дъжд, ще се обърне в сняг и ще вали интензивно до края на деня. Очакват се и сериозни заледявания, поради драстичното падане на температурите в понеделник и вторник. По думите й при тези ниски температури няма да действа солта, с която се обработват пътищата, затова ще бъде използван калциев бихлорид, който действа при температури под минус 10 градуса, особено в градовете, в които има градски транспорт, най-натоварените пътища и автомагистралите. По-ниския клас пътища ще се обработват основно с пясък. Министърът апелира водачите да са изключително внимателни предвид усложнената метеорологична обстановка и да не тръгват на път без зимни гуми и вериги със себе си.
Министър Павлова бе категорична, че стандартите за почистване на пътищата у нас са като европейските. „Нормите, които ползваме са различни за различните класове пътища, но хората трябва да знаят, че когато вали сняг пътищата няма как да са на асфалт, те се почистват основно до 2-3 часа след спиране на снеговалежа“, обясни тя и подчерта, че проблемите идват именно от желанието на повечето шофьори да пътуват по черен асфалт при обилен валеж, но това е много скъпо удоволствие, при което напрактика пари отиват в канала.
Регионалният министър отбеляза, че съгласно изискванията при обилни валежи пътищата трябва да се затварят, докато не се почистят, но за да не затрудняват гражданите, особено през почивните дни, е хвърлен сериозен ресурс. „За три дни по празниците около нова година изразходихме толкова материали, колкото за един месец, което оскъпява значително“, даде пример Павлова. По думите й годишно за зимно поддържане на републиканските пътища се изразходват около 60 млн.лв., а заедно с почистването на общинските пътища и улици сумата набъбва в пъти, защото градското поддържане е много по-скъпо. „Ето защо трябва да се постига най-сериозния ефект по отношение на цена-качество“, апелира още министърът. Тя допълни, че използваните химикали са изключително ефективни при борбата със снега и леда, но повреждат сериозно пътищата, особено тези, които са правени преди 20 години. „Химикалите не вредят на магистралите, защото те са построени по новите стандарт с полимер модифициран асфалт, който има за цел да реагира на сериозните температурни амплитуди. Стария път обаче се скапва и това значи още хиляди лева за ремонт на пролет“, обясни тя. По думите й затова е нужно да се търси баланс, защото към сметката за зимно поддържане се прибавят и сумите за ремонт след това. Според Павлова новата концепция към която трябва да се премине е със средствата от винетки да се извършват цялостни ремонти и асфалтиране на лошите участъци, а не закърпване на дупките всяка година, защото това е само частично решение за кратък срок.
Министър Павлова каза още, че снега не изненадва институциите, а изненадва ТИР-овете, които най-често блокират пътищата и пречат за тяхното почистване. Обикновено това са чужди превозвачи, но има и българи, които не спазват ограниченията и създават проблеми. „По време на влошената обстановка от падналия сняг в началото на годината имахме само две критични ситуации и двете породени от неподготвени водачи, които блокираха пътища и спряха почистването. Имаме глобени шофьори и фирми на товарни автомобили, заради неспазени ограничения. Глобяваме обаче и поддържащи фирми“, даде пример тя. Министър Павлова заяви, че при влошаване на обстановката ще се предприема затваряне на пътища за почистването им. Ограниченията ще се налагат обикновено за 2-3 часа, най-вече за високопланински проходи и области в които има поледици.