Едва приключили изборите за състав на 45-тото Народно събрание, и се заговори за нови, предсрочни, в края на лятото. Има ли практическа полза за хората от това и какви са възможностите за съставяне на конструктивно мнозинство сега, което да излъчи работещо правителство? Колко ще струват на данъкоплатците евентуални нови избори и по джоба ни ли са? Кои са първите и възможните стъпки, които трябва да направи един евентуален нов кабинет? Потърсих за разговор по актуалните политически теми у нас доц. Иво Инджов, експерт по политически комуникации.
След изборите, имаме един доста раздробен парламент, макар че сумарно гласовете на партиите, които се самоопределят като опозиция на ГЕРБ, са много повече. Тази опозиция се състои както от партии на статуквото като БСП и ДПС, така и от партиите от протеста - ИТН, ДБ и "Изправи се!Мутри вън!".
Това съотношение на силите не позволява формирането на убедително мнозинство на промяната.
Възможни са няколко варианта след конституирането на новия парламент.
Най вероятно ГЕРБ няма да успее да състави правителство, въпреки че последният им анонс е, че ще предложат състав на нов кабинет, който няма да оглавява сегашният премиер Бойко Борисов. Но настроенията на политическия терен сега са такива, че изолират ГЕРБ.
Следващата партия, която ще получи мандат за съставяне на кабинет, е ИТН на Слави Трифонов.
Възлагат се големи надежди на неговия проучвателен мандат, защото може би това е и единствената възможност да бъде сформирано правителство в рамките на това Народно събрание. За да случи, трябва да се постигне коалиционно взаимодействие между ИТН, ДБ и "Изправи се!Мутри вън". Затова е нужна и подкрепата на избраниците на БСП, но мисията става много сложна, защото тях не ги искат останалите партийни организации. Ще се правят усилия в тази посока, а какво ще стане, ще видим. Едно е ясно - без подкрепата на БСП такова евентуално правителство, няма никакви шансове или поне животът му ще е доста сложен.
Сегашният премиер се опитва да даде подкрепа, той направи вече заявка.
Това обаче навежда на много въпроси и подозрения. Все пак, ако се направи такъв кабинет, то той ще има сравнително кратък живот до есента, преди президентския вот. От заявките на трите партии, които биха го формирали, става ясно, че на първо време ще променят Изборния кодекс така, че да се гарантират нови по-честни избори и достъпни за повечето българи навсякъде по света. Става въпрос за това да се въведе машинно гласуване в цялата страна, след одит на машините, да се даде възможност за гласуване по пощата и за дистанционно, електронно гласоподаване, да има видеонаблюдение и т.н..
Вероятно ще се направи и втора стъпка - за гарантиране на сигурност и намаляване на политическото влияние в институциите. Не съм сигурен, че за толкова кратко време може да се направят промени в прокуратурата и ВСС. Сигурен съм обаче, че
всичко, което може да се измени в съдебната система, ще бъде сложено на масата
от това мнозинство на промяната.
Най-важно обаче е да се вземат мерки за противодействие на икономическата, здравословната и социалната кризи в обществото ни. Държавата да започне да компенсира рационално малкия и среден бизнес, които са най-потърпевши от кризата, но също и да има възмездие и за пострадалите граждани. Смятам, че трябва да се прецезират и досегашните мерки срещу разпространението на коронавируса, защото всички виждаме, че не са особено ефективни.
В общи линии това са първите и най-неотложни стъпки за новото евентуално правителство за къс период, а после да се отиде на нови избори, на които да се потърси вота за едно по-солидно мнозинство, което да промени и разгради досегашното статукво.
Нови избори могат да се окажат единственият конституционен изход от сегашното положение. Политиците не бива да плашат гражданите с цената на нови избори. Защото у нас се харчат милиарди левове за какво ли не, та какво са едни 150 млн.лв.! Демокрацията живее чрез непрекъснатото препотвърждаване от страна на избирателите.