175 стари коли на ден се рециклират у нас

Булфото
share

175 стари коли се рециклират дневно у нас. През 2013 г. в България са рециклирани 64 035 автомобила. За тази година все още няма данни, каза Силвана Тодорова, мениджър в компанията за рециклиране на стари, пише Труд.

Средно около 93% от материалите, вложени в производството на нов автомобил, могат да се рециклират. Това на теория свежда до минимум количеството на депонираните отпадъци, които биха могли да окажат отрицателно въздействие върху околната среда и човешкото здраве.

Рециклирането на старите коли намалява значително енергийните разходи за добив и производство на нови суровини и не замърсява околната среда.

В един стандартен автомобил се съдържат над 65% стомана и желязо. Стоманата се използва за направата на купето, вратите, капака, багажника и калниците. Тези части включват минимум 25% вече рециклирано съдържание, защото желязо от скрап е задължителна съставка при производството на нова стомана.

След приемане на автомобила в центъра за разкомплектоване започва нарязването му. Първо се проверява дали има части и компоненти, годни за повторна употреба и те се демонтират. След това горивото, маслото, антифризът, спирачната и останалите течности се източват чрез специализирана инсталация.

Според някои от големите фирми в бранша обаче тези правила не се спазват навсякъде. В по-малки пунктове за разкомплектоване изливали направо в канала тези течности, които се класифицират като опасни отпадъци.

После се махат масленият филтър, катализаторът, акумулаторът, гумите, стъклата, броните, таблото и седалките. Чак тогава колата е годна и отива за рециклиране. В процеса на преработката инсталация отделя черните и цветните метали, както и неметалите.

От предаването на старата кола за скрап може и да се спечели. Цената, която фирмите за разкомплектоване плащат на собствениците, зависи от модела, марката, наличието на всички компоненти и части, тежестта. Тарифата започва от 250 лв. и може да стигне 2000 лв.

Центровете за разкомплектоване предлагат като услуга те да транспортират стария автомобил до площадката си, както и да го отпишат от общинските и полицейските регистри. Въпреки че това намалява крайната цена, която собственикът получава за старото возило, е сред предпочитаните варианти, тъй като повечето коли, тръгнали към площадките за скрап, не са в движение и за транспорта им трябва да се плати отделно.

„Най-добре е собствениците, решили да продадат за скрап старата си кола, предварително да се обадят на безплатния национален телефон 0800 14 100, за да бъдат информирани за изкупните цени", препоръча Силвана Тодорова.

В случай че човек, предал колата си за скрап, реши да си я вземе обратно, дължи такси - 60 лв. за репатрирането на автомобила и по 16 лв. на ден за престоя на автомобила в центъра за разкомплектоване.

При приемането на автомобил в център за разкомплектоване задължително се представят документите за собственост на автомобила. Това изискване е въведено, за да се избегнат кражби на коли с цел продажбата им за скрап.

Документите са нужни и за да се издаде удостоверение за прекратяване на регистрацията, с което собственикът спира да дължи общински данък за колата. Компаниите за рециклиране не изискват бележка за платени данъци за автомобила. След като колата бъде рециклирана, документите остават при бившия й вече собственик.

 

Водещи новини

Още новини