Станциите по третия лъч на метрото в София ще са зад стъклен параван, за да се осигури по-голяма безопасност срещу самоубийства и всякакви други инциденти, пише "Труд".
"Това ще е и първата стъпка от автоматизирането на метрото", обясни шефът на столичния "Метрополитен" Стоян Братоев.
Пероните ще имат стъклени прегради с височина около 1,5 м, които ще пречат на хора да навлизат в тунелите или да попадат на релсите.
По подобен начин са оборудвани станции на подземната железница между терминалите на летищата в Лондон, както и нови станции в Париж. След като влакът спре на гарата стъклените врати в преградите се отварят заедно с тези на мотрисата. "Това става без намесата на машиниста.
Системите за управление задействат автоматично вратите", обясни Братоев.
С подобни свръхмодерни системи ще разполага и третият лъч на софийското метро. Те ще дават възможност движението на мотрисите да се автоматизира изцяло. Така влакчетата ще се движат без машинист, а целият процес ще се ръководи от компютърни системи.
Третият лъч на метрото ще е най-високотехнологичната му част. То ще е с дължина 16,5 км и ще има 19 метростанции. Ще вози пътници от жк “Овча купел” през центъра до кв. “Враждебна”.
Прогнозната му стойност е около 680 млн. евро, а приблизителният срок за изграждане - 2018 г. След неговото построяване вече 50% от пътуванията в градския транспорт ще са с подземната железница.
Ударно продължава строителството на двата нови участъка на метрото от бул. “Цариградско шосе” до летище София и от “Цариградско” до Бизнес парка.
Изпълнението на първия участък е вече над 40%, а по втория - около 28%.
Пусковият срок и на двата обекта е един и същи - юни 2015 г
Според генералната схема метрото ще има 63 метростанции на 62 км. То ще превозва 50 000 пътници на час.
Пробивна машина, подобна на тази, която прокопа втория лъч на метрото, ще работи и по третия диаметър на подземната железница в участъка през центъра на столицата.
Изискването строителните компании да осигурят такова съоръжение - собствено или с договор за доставка, ще е част от конкурса за избор на изпълнител на обекта. Процедурата може да бъде стартирана в скоро време, тъй като проектите са в напреднала фаза.
Финансиране се очаква от програми на Европейската комисия за следващия програмен период 2014 -2020 г.
Къртицата ще трябва да е с малко по-голям диаметър от старата - 8,5 м. Заради по-високите подпочвени води в София трябва да е херметизирана. Специалистите обясняват, че на практика цялото ни метро се намира под вода. Тунелите обаче се укрепват чрез инжектиране на смеси в почвата.
Машината, която работеше по втория лъч на метрото прокопаваше и строеше дневно по 20-25 м от дължината на тунела, но е достигала и до 30 метра.