Българинът не си търси правата при покупка на дефектна стока от чужбина

share

Не си търсим правата при покупка на стока от чужбина, в случай че е повредена, дефектна или не ни бъде доставена. Това споделят от Европейския потребителски център у нас, предаде БНТ. Основните причини според тях - ниската компетентност и убеждението, че решение едва ли ще има, именно защото търговецът е от друга държава.

Спестявали сте дълго, за да си купите лаптоп например. Купувате го в интернет, като избирате продавач от чужбина. Лаптопът обаче не пристига или ви го доставят повреден. От Европейския потребителски център у нас съветват, ако не успеем да се свържем с продавача, да попълним онлайн формуляр на сайта на Европейския портал за електронно правосъдие. Той ще бъде преведен на езика на другата страна в спора, автоматично и безплатно. Отпечатвате го и на 2-та езика, прилагате касова бележка или фактура и всичко това изпращате в съда. Той ще постанови съответното решение, според европейската процедура.

Няма заведени все още такива спорове от български потребители. Обясняваме си го с ниско познаване на тази процедура, включително и от съдии и адвокати, каза Игнат Арсенов - директор на Европейски потребителски център.

И ние се убедихме, че хората направили неуспешни покупки онлайн или от магазини в чужбина определено не знаеха как да потърсят правата си.

Красимир: "Предполагам, че трябва да отида в "Защита на потребителите", но не съм много сигурен."

Мартин: "Не получих пратка, но няма какво да се направи."

Геновева: "Винаги съм си оглеждала нещата, които купувам. Но не знам към кого да се обърна, ако имам проблем."

"Винаги съветвам потребителите да се възползват от целия пазар в Европа, да пазаруват спокойно, но да се запознаят с правата си предварително. Не да чакат да възникне проблема и тогава да четат, каза Арсенов.

Европейската практика показва, че чрез тази процедура около 40% от жалбите в други страни са решени бързо и успешно в полза на потребителя.

Водещи новини

Още новини