Пазаруването "на живо" набира скорост

Pixabay
share

Пазаруването "на живо", при което търговци и купувачи си контактуват пряко във видео в реално време, набира скорост в САЩ, а в същото време технологията за откриване на фалшиви стоки не се е развила достатъчно, което дава възможност те да наводнят този пазар, съобщава Ройтерс, като се позова на адвокати, занимаващи се с авторско право.

Пазаруването "на живо" се популяризира от сайтове за електронна търговия като "Алибаба" (Alibaba.com) и свързаната с "Тикток" (TikTok) "Дуин" (Douyin), които доминират търговията на дребно в Китай.

В САЩ търговците на "Тикток" (TikTok) предлагат бижута, употребявани чанти "Луи Вюитон" (Louis Vuitton) и гланцове за устни за 2 долара в рамките на дълги с часове видео сесии. Живите излъчвания често имат стотици хиляди зрители, които задават въпроси за материалите, цените и наличността.

Нарушенията на авторските права са трудни за установяване по време на живите сесии. Налагането на правилата при електронната търговия често се превръща в игра на криеница за адвокатите и софтуерните компании, които следят интернет, заради увеличаващия се обем на нарушенията.

Така например през 2023 г. софтуерната компания "Ред поинтс" (Red Points) е установила най-малко 4,6 милиона такива нарушения спрямо 4 милиона година по-рано.

"Амазон" (Amazon), най-големият американски онлайн търговец, е засякъл през 2023 г. 7 милиона фалшиви стоки спрямо 6 милиона през 2022 г., сочат доклади на компанията.

Пазаруването "на живо" е рай за нарушенията на авторското право, поне докато правораздавателните органи не влязат в час с този модел на търговия, казва Люк Димарт, адвокат по защитата на авторското право към "Майкъл Бест енд Фридрих".

"Тикток" и "Амазон" твърдят, че разполагат с модерна технология, която може да спре търговците, опитващи се да продават фалшиви стоки. "Тикток" казва, че следи живите видеа чрез смесица от алгоритми и хора, а "Амазон" ползва предимно хора за целта.

Пазаруването "на живо" има добро бъдеще, смятат експерти. По данни на изследователската компания "Имаркетър" (eMarketer) през настоящата година американците ще похарчат 1,32 трилиона долара за онлайн покупки. Търговията на живо може да достигне 5 на сто от тези разходи до 2026 г., тъй като все повече традиционни търговци като например "Мейсис" (Macy's), "Индитекс" (Inditex), "Нордстром" (Nordstrom) и "Колс" (Kohl's) възприемат този модел, според "Корсайт ризърч" (Coresight Research).

Според Димарт и други адвокати пазаруването "на живо" затруднява идентифицирането и отстраняването на фалшивите стоки въпреки ръста на новите технологии, способни да засичат нарушения.

Търговците, които пускат канали за пазаруване "на живо", трябва да гарантират, че разполагат с механизми за предотвратяване на престъпна дейност", казва Кари Камел, директор в Центъра за борба с фалшификатите и защита на продуктите към Държавния университет в Мичиган.

Изкуственият интелект и определени алгоритми сега са в състояние да идентифицират снимки и текст, които нарушават авторските права, казват адвокатите. Платформите за електронна търговия често използват такива инструменти, за да блокират търговци, които опитват да предлагат фалшификати.

Но технологията за сканиране на видеа си остава все още слаба, пояснява БТА. 

Асоциацията за защита на потребителите: Няма основания за поскъпване на агнешкото месо, яйцата и козунаците,

Водещи новини

Още новини